طراحی و چاپ کاتالوگ اولین بار در قرن بیستم، به صورت دست نویس در شهر ونیز برای
فروش محصولات استفاده شد. امروزه طراحی و چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی به شدت فراگیر
شده و تقریبا این کاتالوگ های تبلیغاتی را در اکثر کسب و کارها مشاهده می کنیم. این
کسب و کارها بسته به اندازه سازمانشان، می توانند تعداد زیادی کاتالوگ چاپ کنند و یا اینکه
اگر کسب و کار کوچکی باشند می توانند از طراحی و چاپ کاتالوگ تیراژ پایین استفاده کنند.
دیجیتالی شدن چاپ نیز به طراحی و چاپ کاتالوگ ارزان و با کیفیت بالا و همچنین امکان
چاپ کاتالوگ فوری کمک زیادی کرده است.
کاتالوگ یک دفترجه تبلیغاتی است که اطلاعات یک کسب و کار، شرکت و یا موسسه از جمله
خدمات، کلیات کالاها، امکانات و … را داراست و شرکت ها از طراحی و چاپ کاتالوگ با کیفیت
برای معرفی محصولات و برند خود استفاده می کنند. از آن جایی که چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی
وظیفه معرفی آن کسب و کار را بر عهده دارد، بنابراین طراحی کاتالوگ تبلیغاتی کار بسیار
حساس و ظریفی است.
هدف اول از طراحی کاتالوگ معرفی شرکت است. در اوایل کاتالوگ معرفی اجمالی از شرکت و
سوابق و تاریخچه آن در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. در ادامه اهداف و چشم انداز های بلند مدت
شرکت توضیح داده می شود. همچنین امکانات و تخصص های مجموعه نیز در اختیار مشتریان
قرار می گیرد و محصولات و برند هایی که عرضه می شوند نیز معرفی می شوند. در نهایت
راه های برقراری ارتباط با مجموعه در کاتالوگ به مخاطبان داده می شود.
تفاوت عمده ای که در چاپ و طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی و بروشور ها وجود دارد، شاید
به اشتباه به جنس کاغذ و شکل و تعداد برگ های کاتالوگ یا بروشور نسبت داده شود، ولی
عمده تفاوت این دو در محتوا و استراتژی تولید و همینطور توزیع کاتالوگ های تبلیغاتی در مقایسه
با بروشور ها مربوط می شود. ولی امروزه به اشتباه به هر دفترجه ای کاتالوگ گفته می شود و
به هر راهنمایی که در دو سه برگ و یا به صورت چند لتی توزیع می شود بروشور می گویند.
کاتالوگ ها یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی هستند که توسط شرکت ها برای معرفی شرکت
و افزایش مشتری استفاده می شود. چاپ و طراحی کاتالوگ به منظور معرفی محصولات و برند
مورد نظر استفاده می شود و بسیاری از برندها و صاحبان کسب و کار ها برای تبلیغات از
طراحی و چاپ کاتالوگ مناسب استفاده می کنند. میزان تاثیرگذاری یک کاتالوگ به نحوه
طراحی کاتالوگ بستگی دارد. خلاقیت در طراحی کاتالوگ و جذاب بودن آن حرف اول را در میزان
تاثیرگذاری کاتالوگ می زند.
منبع: جلوه نما